مشاوره خانواده
مشاوره خانواده با بهترين مشاور خانواده,مشاور, مشاوره تلفني ,مشاوره تلفني تهران, پرسش و پاسخ مشاور – مشاور خانواده خوب

نقش مشاوره در زندگي

هر انساني نياز به غذا و محيط امن دارد و مي خواهد مورد احترام باشد و احساس ارزشمندي بنمايد. همچنين هر فردي داراي علائقي است. يكي علاقه به كارهاي هنري دارد و ديگري علاقه مند به فعاليت اجتماعي يا انجام امور مذهبي است. برخي از نظر بدني توان بيشتري دارند و دسته اي داراي استعداد و توان ذهني بالاتري هستند. در يك جمله، آميان بايكديگر متفاوت هستند. نمي توان انتظار داشت كه همه مردم مانند هم و يكسان عمل كنند آنچه در همه آدميان مشترك است اين است كه همه ي آنان مي خواهند رشد و پيشرفت نمايند، با محيط خود سازگار باشند، زندگي خانوادگي خوبي داشته باشند، در شغل خود موفق باشند، فرزندان خود را به درستي تربيت نمايند و از نظر اخلاقي و معنوي به كمال مطلوب برسند.
كوشش آدمي بر آن است كه زندگي او سرشار از صفا و يكرنگي باشد، با مردم رابطه اي دوستانه وصميمانه اي داشته باشد، از عهده زندگي خانوادگي و شغلي خود برآيد و بتواند مشكلات زندگي خود را حل كند. گاهي در جريان زندگي براي آدمي مشكلي رفتاري پيش مي آيد و او نمي تواند راه حلي براي آن بيابد. در اين صورت لازم است از خدمات مشاوره اي استفاده كند. مشاوره يك رابطه دو جانبه است بين فردي كه مشكلي در زندگي شخصي، تحصيلي، خانوادگي و ارتباطي دارد و نتوانسته است راه حلي براي آن بيابد و مشاوري كه داراي دانش و تجربه لازم براي شناختن، تشخيص و ارائه راه حل براي اين گونه مشكلات است در اين رابطه دو جانبه مشاور به فرد كمك مي كند تا راه حلي براي مشكل خود بيابد. مشاوره براي كمك به افراد سالم و بهنجار يعني ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد جامعه است كه براي آنان مشكلات رفتاري پيش آمده است. مشكلاتي كه زندگي آنان را مختل نكرده است ولي زندگي را براي آنان سخت و ملال آور ساخته است –
مشكلاتي از قبيل اين كه :
چگونه با فرزندان خود رفتار كنند؟، چگونه مشكل رفتاري كودك خود را حل كنند؟، چه رشته تحصيلي را انتخاب نمايند؟،چه شغلي را انتخاب كنند؟،با چه كسي ازدواج نمايند؟، چگونه با همسر خود رفتار كنند؟، چگونه اختلافهاي خانوادگي را حل كنند؟، چگونه از عهده مشكلات شغلي خود برآيند؟، چگونه با اضطرابها و افسردگيهاي گذرا روبرو شوند؟

ماهيت مشاوره
مشاوره شاخه اي از روانشناسي كاربردي است و به افراد سالم در زمينه هاي زير كمك مي كند:
۱- مشاوره به فرد كمك مي كند تا در زمينه بدني، عاطفي، اجتماعي، ذهني و ارزشي رشد نمايد. رشد آدمي جرياني پيوسته است كه از كودكي شروع مي شود و تا پيري ادامه مي يابد. آهنگ رشد گاهي تند و گاهي كند است. رشد بدني با تغييرات بدني همراه است. اين تغييرات گاهي باعث برداشتهاي خاص فرد از خويشتن مي شود و احساس كمبود مي كند. او خود را با ديگران مقايسه مي كند و احساس مي كند كمبودي دارد و احساس حقارت مي كند. مشاور در چنين موردي به فرد كمك مي كند تا تغييرات بدني خود را بپذيرد و برداشت واقع بينانه اي از خويشتن داشته باشد.
رشد عواطف باعث شاد بودن و رضايت از زندگي و اشكال در آن باعث احساس رنجش و تنگ دلي مي شود. گاهي ترسها، اضطرابها و دلواپسي ها نمي گذارند كه فرد از زندگي خود لذت ببرد و تصور مي كند كه زندگي او بيهوده است. مشاور مي تواند به فرد كمك كند تا بر ترسها، اضطرابها و دلواپسي هاي خود غلبه كند و بر نقاط مثبت خويش و زندگي تأكيد نمايد و از توانمنديهاي خود در جهت باور نمودن زندگي خود استفاده كند. برخي از افراد كناره گيرند و از روبرو شدن با ديگران مي ترسند. اينان مهارتهاي اجتماعي ندارند. وقتي فرد از نظر اجتماعي خود را ناتوان بداند با مردم آميزش ندارد و از آنان دوري مي كند. اين كناره گيري و دور شدن از جمع نه تنها باعث مي شود كه فرد بسياري از موقعيتهاي شغلي و اجتماعي را از دست بدهد و از پيشرفت او جلوگيري نمايد بلكه باعث احساس بي مصرفي و بي ارزشي در فرد مي شود. آموزش مهارتهاي اجتماعي در جريان مشاوره مي تواند به چنين افرادي كمك كند تا با قدرت و جرأت در جمع حاضر شوند و از اقدام به كار نهراسند و در ايجاد روابط اجتماعي با ديگران بكوشند.
گاهي فرد از نظر درسي افت پيدا مي كند. پيشرفت نكردن در درس غير از جلوگيري از رشد ذهني به رشد عاطفي و اجتماعي فرد نيز لطمه مي زند.
بسياري از افراد استعداد خوبي دارند ولي شيوه مطالعه را نمي دانند و براي آن برنامه ريزي نمي كنند. مشاور، به فرد روش مطالعه و شيوه برنامه ريزي براي آن را آموزش مي دهد. مشكلات تحصيلي را نمي توان به صورت احساسي حل كرد و راه حل آن تنبيه، سرزنش، مقايسه و پرخاش نيست.
بايد در اين زمينه دقت كرد كه ممكن است مطلبي را ياد نگرفته باشد و يا شرايط خانوادگي و كشمكشهاي آن نگذارد كه دانش آموز بادقت و باحواس جمع مطالب درسي را فراگيرد بايد به دانش آموز كمك كرد تا درس را فرابگيرد و بتواند آن را پس بدهد.
در جريان رشد گاهي موانعي قرار مي گيرد اين موانع ممكن است دروني باشد مانند اين كه فرد احساس محروميت و ناكامي كند يا دچار تعارض باشد.
وقتي فرد احساس كند كه به او محبت نشده است يا واقعاً مورد توجه پدر و مادر نبوده است تمام حواس او به اين كمبود متوجه است و در فكر اين است كه چرا چنين شده و نبايد چنين مي بود. هجوم اين افكار نمي گذارد كه از وضعيت فعلي خود بهره بگيرد. در اين حالت مشاور به فرد كمك مي كند تا به حال وضعيت فعلي خود توجه كند و از تواناييهاي فعلي خود حداكثر استفاده را بكند. موانع ممكن است بيروني باشد. موانع خانوادگي، اقتصادي و اجتماعي جزء موانع خارجي هستند. گاهي فرد پدري پرخاشگر و بد اخلاق دارد يا خودش بيكار است و يا با تبعيض در جامعه و رعايت ننمودن قانون روبرو است. در چنين وضعيتي، مشاور بايد به فرد كمك كند تا با درك موقعيت به صورت منطقي با آن برخورد كند و فشار مضاعفي برخود نياورد.
۲- مشاوره به فرد در سازگاري با موقعيتهاي زندگي كمك مي كند. آدمي تلاش مي كند تا با محيط سازگار شود. كودك در هنگام تولد و در اولين برخورد با محيط گريه مي كند. او مي خواهد نفس بكشد در ابتداي هواي زياد وارد ريه او مي شود و او را ناراحت مي كند بنابراين گريه مي كند به تدريج ياد مي گيرد كه به اندازه كافي هوا به ريه خود بفرستد. همچنين كودك دهان خود را حركت مي دهد و غذا مي طلبد و اگر به دست نياورد گريه مي كند. اين گريه براي سازگار شدن با محيط است. يكي از مسايل عمده زندگي انسان سازگار شدن با موقعيتهاي مختلف زندگي است اگر فرد نتواند خود را با شرايط محيطي سازگار نمايد دچار اشكال مي شود. فرد بايد بتواند در محيط نيازهاي خود را برآورده سازد و از امكانات محيطي استفاده كند و با افراد ارتباط برقرار نمايد و از آنان كمك بگيرد.
سازگاري بامحيط خانواده مستلزم تفاهم، تبادل نظر، همكاري و همياري همه اعضاي خانواده است. سازگاري با محيط مدرسه مستلزم تبادل نظر با مدير مدرسه، معلمان و همكلاسان است. بدون همكاري و مساعدت همگان نمي توان از محيط مدرسه بهره گرفت. سازگاري با محيط بيروني نيازمند برخورد مناسب با ديگران و محبت و دوستي با آنان است. هر فردي بايد با محيط شغلي خود نيز آشنا شود و با رعايت مقررات و قوانين كارهاي خود را به خوبي انجام دهد. مشاور به افراد كمك مي كند تا با اعضاي خانواده خود تبادل مناسب داشته باشد، از محيط مدرسه استفاده بهينه بكند و با اجتماع و مردم درست درآميزد و از عهده شغل و كار خود به خوبي برآيند.
۳- مشاوره به فرد كمك مي كند تا تصميم گيري مناسبي داشته باشد و راه حل درستي را انتخاب نمايد. انسان در زندگي خود هميشه با تصميم گيري و انتخاب مواجه است. حتي آنان كه راهي را انتخاب نمي كنند باز تصميم گرفته اند كه چنين باشد. برخي از تصميم گيريها ساده است. مثلاً تصميم گيري در مورد اين كه كدام لباس را بپوشيم يا با چه وسيله اي سركار برويم. اين تصميم گيريها را مي توان به راحتي انجام داد و لباسي را پوشيد و يا با وسيله اي سركار رفت. بعضي از تصميم گيريها مشكل است. تصميم گيري در مورد اين كه فرد به كدام رشته تحصيلي برود يا تصميم در مورد اين كه به كدام مدرسه برود يا تصميم گيري در مورد اين كه با چه كسي فرد ازدواج كند و يا تصميم در مورد انتخاب شغل . اين گونه تصميم گيريها را نمي توان به سادگي انجام داد و اشتباه در آن عواقب ناگواري را به دنبال دارد. بعضي از تصميم گيريها مشكل تر است.


مثلاً تصميم گيري در مورد تغيير رشته تحصيلي، تصميم گيري در مورد تغيير شغل و يا جدا شدن از همسر. مشاور به فرد كمك مي كند تا با بررسي مشكل به راه حل مناسب برسد و آن را انتخاب نمايد. مشاور فرايند تصميم گيري را به فرد آموزش مي دهد. آموزش فرآيند تصميم گيري مي تواند در بسياري از مشكلات تحصيلي، شغلي و خانواده به كار آيد. در اين فرايند ابتدا مشكل تعريف مي شود و دقيقاً مشخص مي گردد كه مشكل چيست. آن گاه راه حلهاي براي آن مشكل پيشنهاد مي شود. آن گاه از بين راه حلها، راه حلي كه عملي تر، مفيدتر و موثرتر براي حل مشكل است انتخاب مي شود. بسياري از افراد مشكل خود را روشن و مشخص نمي كنند يا تنها به يك راه مي انديشند و يا به راه حلهاي ايده آل و غيرقابل وصول توجه دارندو به واقعيتها و امكانات خود توجه نمي كنند در اين صورت نمي توانند تصميم گيري كنند.
۴- مشاوره به فرد كمكي كند تا رابطه خانوادگي. اجتماعي مناسبي داشته باشد رابطه با ديگران و تبادل نظر با آنان جزء جدايي ناپذير زندگي اجتماعي است. رابطه با ديگران مي تواند باز، صادقانه و صميمي باشد. و مي تواند مبهم، خشك و رياكارانه باشد. وقتي اعضاي خانواده با يكديگر صادقانه و دوستانه باشد فضايي گرم و صميمي ايجاد مي شود كه همه اعضاي خانواده در بودن در آن فضا با يكديگر لذت مي برند. رابطه مبهم و خشك، اعضاي خانواده را از يكديگر دور مي كند و آنان احساس تعلق به خانواده نمي كنند. هرچه روابط اجتماعي صادقانه تر و بي رياتر باسد و در آن احترام و تفاهم متقابل وجود داشته باشد افراد نسبت به يكديگر احساس همبستگي بيشتر مي كنند و علاقه بيشتري به دوام و بقاي چنين روابطي دارند. مشاور به اعضاي خانواده افراد كمك مي كند با رابطه اي توأم با درك و فهم متقابل و ارزش نهادن به يكديگر داشته باشند.
مشاور شرايطي را ايجاد مي كند كه در آن افراد به يكديگر اعتماد داشته باشند و به راحتي به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. براي ايجاد رابطه مناسب بين افراد لازم است كه مشاور:
الف) هماهنگ عمل كند و گفتار و رفتار او همخواني داشته باشد. يعني به آنچه مي گويد خودش هم عمل كند.
ب) بي ريا باشد و نقش بازي نكند.
ج) رازدار باشد.
د) افراد را آن گونه كه هستند بپذيرد و به آنان احترام بگذارد.
ه) مشكل افراد را درك كند و با آنان همدلي داشته باشد.
با بودن اين خصوصيات شرايطي ايجاد مي شود كه افراد احساس امنيت مي نمايند و مشكلات خود را به راحتي مطرح سازند و با استفاده از تجارب مشاور به راه حلي براي مشكل خود دست مي يابند.
۵- مشاور به فرد كمك مي كند تا در اصلاح و تغيير رفتار خود اقدام كند. با استغنا نمودن رفتارهاي ارثي و رفتارهاي زيستي كه تحت تأثير هورمونها و تغييرات شيميايي بدن قرار دارد، غالب رفتارهاي آدميان ياد گرفته شده است. آدمي ياد مي گيرد كه حرف بزند، لباس بپوشد، غذا بخورد، بخوابد، بنويسد … .
رفتار فرد تحت تأثير محيط خانواده، محيط بيرون، محيط آموزشي و وسايل ارتباط جمعي قرار دارد. همانگونه كه افراد رفتار درست را فرا ميگيرند رفتارهاي نادرست را نيز ياد مي گيرند مثلاً كودكان ياد مي گيرند كه گريه كنند، نق بزنند، پرخاشگر باشند، قهر كنند، بي انضباط باشند و … .
مشاور به فرد كمك مي كند تا از شيوه يادگيري رفتار نادرست آگاه شود و با استفاده از روشهاي تغيير رفتار به اصلاح آنان بپردازد. بررسيها نشان داده است كه:
• اغلب رفتارهاي آدميان ياد گرفته شده است.
• رفتار ياد گرفته شده براي فرد نتيجه بازدهي دارد و با انجام آن به نتيجه دلخواه مي رسد.
• تا زماني كه اين بازدهي و نتيجه براي فرد باشد آن رفتار ادامه مي يابد و تكرار مي شود.
• رفتار ياد گرفته شده را مي توان تغيير داد.
• براي تغيير رفتار بايد از روشهايي استفاده كرد كه باعث ادامه رفتار نادرست نشود.
• از روشهاي نادرست براي تغيير رفتار نبايد استفاده كرد.
مثلاً نق زدن كودك رفتاري ياد گرفته شده است و كودك با نق زدن به نتيجه دلخواه خود رسد. يعني توجه مادر را نق زدن جلب كرده و يا آنچه را مي خواسته دريافت نموده است و به شكلات، شيريني و بستني دلخواه خود رسيده است. چون كودك با نق زدن آنچه را خواسته بدست آورده است مجدداً نق مي زند تا به آن نتيجه برسد. اگر كودك احساس كند كه با نق زدن به نتيجه نمي رسد مطمئناً اين كار را ادامه نخواهد كرد براي تغيير دادن رفتار نق زدن كودك بايد به اين رفتار توجه نكرد و با نق زدن چيزي به او نداد تا رفتار نق زدن خاموش شود. گريه كردن و پرخاشگري هم همينطور است. وقتي كودك با گريه و پرخاش به نتيجه نرسيد آن را رها مي كند. از تنبيه بدني براي تغيير دادن رفتار نبايد استفاده كرد زيرا غالباً خود را مستحق آن نمي داند و از طرفي بين تنبيه بدني و رفتار خود رابطه اي برقرار نمي كند و نمي داند چنين رفتاري تنبيه بدني شده است مثلاً چرا براي درس نخواندن كتك خوده است. بهتر بود او را وادار به درس خواندن و تشويق به آن مي كردند.
در يادگيري رفتار الگوها و سرمشق نقش اساسي دارند. پدران و مادران و مربيان مي توانند الگوها و سرمشقهاي خوبي براي فرزندان و دانش آموزان باشند. رفتار سرمشق به وسيله فرزند و دانش آموزمشاهده مي شود سپس آند رفتار مدل و الگو قرار مي گيرد و با پيروي از آن فرزند و ذانش آموز رفتار درست و نادرست را ياد مي گيرند.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ آبان ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۲۶:۵۹ ] [ afsaneh ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 495
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب